Probleme frecvente de somn

Somn la copii - Probleme frecvente de somnSomnul este pretios. Valoarea somnului poate fi apreciata atunci cand copiii zambesc, sunt fericiti si plini de energie. Copiii care au probleme de somn pot transforma intr-un cosmar viata intregii familii. Aceiasi copii obositi vor avea probleme comportamentale, emotionale si de dezvoltare si, in plus, dvs si intreaga familie va veti confrunta cu un stress suplimentar..

Somnul copiilor constituie un subiect care ii "incurca" pe multi parinti. S-ar putea sa nu stiti de exemplu cate ore ar trebui sa dureze somnul copiilor la diferite varste in timpul noptii si al zilei. Stiati ca mai devreme de varsta de 6 luni copiii pot sa doarma cel putin 9 ore pe noapte, fara a se trezi? Unii copii dorm mai mult sau mai putin, dar cei mai multi au potentialul de a dormi legat in timpul noptii. Daca copiii dvs. au probleme de somn ar fi indicat sa nu  le neglijati si sa le discutati cu pediatrul.

Iata mai jos cateva repere care sa va ajute sa identificati existenta unor probleme de somn ale copiilor si sa faceti primul pas catre rezolvarea lor.

Situatii care semnaleaza probleme de somn ale copiilor

  • Petreceti foarte mult timp ajutand copiii sa adoarma
  • Copiii se trezesc repetat in timpul noptii
  • Comportamentul si dispozitia copiilor sunt afectate de lipsa de somn
  • Dvs. sunteti obositi ca urmare a paternului de somn al copiilor
  • Problema de somn a copiilor va afecteaza relatia cu acestia

Problemele obisnuite de somn la copii care apar in mica copilarie pot fi corectate cu usurinta odata ce au fost identificate si tratate corespunzator. In mod uzual aceste probleme de somn se rezolva cu putina indrumare. Uneori va pot ajuta sfaturile altor parinti sau ale pediatrului. Alteori este recomandat sa apelati la un specialist de somn.

Rutine de somn

Separarea de parinti care se produce odata ce copiii sunt dusi la culcare reprezinta o sursa de anxietate pentru toti cei implicati si poate face sa apara probleme de somn. In mod natural parintii doresc sa consoleze copiii. Totusi rutina de somn poate reprezenta si un moment special petrecut alaturi de copii.

Cand planificati o rutina de somn este important sa alocati 10-30 minute in care sa faceti ceva special cu copiii inainte de somn. Aceasta activitate nu trebuie sa agite copiii (evitati alergaturile, sariturile, luptele, povestile de groaza). Este important sa informati copiii care este limita de timp pentru aceasta etapa speciala si incercati sa nu o incalcati. Daca cedati rugamintilor copiilor pentru inca un pahar de lapte/suc sau inca o poveste, copii vor invata ca ora de somn poate fi mereu amanata. In lipsa unei rutine adecvate de somn serile dvs. vor fi pline de probleme, tensiune, anxietate si discutii nesfarsite.

Trei tulburari de somn intalnite frecvent in mica copilarie

1. Asocierile in legatura cu debutul somnului

Noi toti ne trezim din somn noaptea pentru scurte perioade de timp in special in timpul somnului cu vise (cunoscut ca somn REM sau somnul cu miscari rapide ale ochilor). Nu suntem constienti de aceste treziri si readormim repede. Totusi copiii mici reactioneaza in mod diferit la aceste microtreziri din somn - pot sa planga sau sa se simta infricosati. In mod natural parintii incerca sa consoleze copiii care par anxiosi si reclama atentie si tocmai asta poate face sa apara probleme de somn. Ei simt ca ar trebui sa ajute copiii sa readoarma si de multe ori ii hranesc, ii leagana sau se culca alaturi de ei. Dar in acest mod il inavata pe copil sa depinda de acest ajutor pentru a adormi in loc ca acestia sa invete sa se linisteasca singuri si sa se simta in siguranta alaturi de un obiect favorit din patutul lui (un animal de plus, o jucarie, paturica preferate etc). Daca aceste comportamente se aplica si in cazul copiilor dvs. insemna ca ei au aceste probleme de asociere in legatura cu debutul somnului.

" Sunt extenuata. Il legan pe copilul meu pentru a dormi in fiecare seara si in timpul zilei. Daca se trezeste nopatea, nu readoarme decat daca il legan din nou."

Acesti copii asociaza somnul cu altceva (leganat, alaptat). Cand aceasta actiune, persoana sau obiect lipseste copiii devin incapabili sa adoarma.

"Singurul loc in care copilul meu adoarme este masina. Conduc prin oras o ora sau doua dupa ce a adormit pentru ca daca il duc in casa se va trezi si nu va putea sa readoarma"

Cand copiii nu pot adormi in propriile patuturi dar reusesc acest lucru intr-un vehicul in miscare, carucior sau leagan, vor invata sa asocieze adormitul cu un anumit fel de miscare.

Cum se pot corecta problemele de somn ale copiilor?

In primul rand parintii ar trebui sa inteleaga ca cei mici pot invata sa adoarma fara ajutorul lor. Odata ce bebelusii sau copiii mici incep sa asocieze comportamentul de adormire cu leganatul/alaptatul/biberonul/prezenta parintelui ei nu va putea sa readoarma singuri si apar aceste probleme de somn. In consecinta de cate ori se vor trezi vor incepe sa tipe sau sa planga. Cand copiii sunt ridicati imediat din patut si adoarm in bratele parintilor aceasta asociere va fi inca o data intarita si le va fi greu sa depaseasca acest gen de probleme si sa invete sa adoarma singuri.

Acest lucru poate creste stresul parintilor care doresc sa-si consoleze copiii dar in acelasi timp vor ca acestia sa invete sa readoarma fara ajutorul lor. Este important pentru parinti sa inteleaga ca toti copiii pot si vor invata sa adoarma singuri daca li se ofera sansa de a incerca.

In nici un caz nu va sugeram sa ignorati plansul copiilor. Plansul copiilor poate semnala existenta unor alt gen de probleme decat cele legate de somn. Intotdeauna trebuie sa va asigurati ca copiii sunt in siguranta si nu sunt flamanzi, bolnavi sau cu pampersul murdar. Tehnica pe care o vom descrie ii va ajuta pe copii sa adoarma mult mai usor, fara sa se simta abandonati sau speriati.

Pentru a corecta aceste probleme de somn trebuie sa invatati copiii sa adoarma in timpul perioadelor de somn ziua, seara sau in timpul noptii, cu un nou set de asocieri care nu necesita prezenta dvs. Cel mai bine incepeti acest proces de reinvatare seara, dar nu este gresit nici daca va e mai usor sa o faceti in timpul somnului de peste zi.

La inceput copiii vor plange. E bine sa aveti in minte idea ca nu-i abandonati. Prin incurajari repetate si reasigurari, copiii vor invata sa readoarma fara ajutorul dvs si vor depasi aceste probleme de somn. Daca alegeti sa folositi suzete pentru a consola copiii (obiecte de care copiii vor avea nevoie ca sa adoarma), aceste obiecte de asociere s-ar putea sa va incurce dupa varsta de 5-6 luni deoarece im mod sigur le vor pierde repetat in timpul noptii. Folosirea unor paturici sau animalute de plus nu vor crea probleme majore deoarece raman in patut si copiii le vor gasi usor atunci cand se trezesc.

O tehnica care functioneaza

Aceasta tehnica ii va ajuta pe copiii cu varte cuprinse intre 6 luni si 3 ani sa invete sa adoarma fara ajutorul parintilor. Copiii trebuie pusi in patut trezi sau toropiti dupa o rutina linistita. Spuneti "noapte buna" si parasiti camera, avand grija sa lasati o lumina de veghe aprinsa. Daca copiii inca plang dupa 2 min, va reintoarceti in camera. Nu aprindeti lumina si nu ridicati copiii din patut, nu-i imbratisati si nu cedati insistentelor pentru "inca un pahar de lapte, alta poveste, sau vino si stai langa mine". Puteti consola copiii prin vorbe si/sau sa-i mangaiati pe spate sau pe frunte pentru a le arata ca sunt in siguranta. Apoi parasiti camera; nu stati cu copiii mai mult de 2 minute

Daca copiii continua sa planga sau sa va strige, asteptati putin mai mult ininte de a va reintoarce in camera (vezi table). Contabilizarea minutelor in timp ce copiii plang poate fi foarte frustranta pentru dvs. ca parinti. De fapt aplicarea acestei metode este mai dificila pentru parinti si va pune mai mult la incercare pe dvs. decat pe copii. Dar acesta este modul prin care ajutam copiii sa reinvete un patern sanatos de somn si sa depaseasca aceste probleme.

Daca sunteti consecventi o imbunatatire semnificativa apare in mod obisnuit dupa primele 3 nopti. Atunci cand nu apar rezultate dupa primele 5 nopti trebuie sa va asigurati ca toti adultii implicati in ingrijirea copiilor urmeaza constant aceleasi instructiuni. De asemenea este posibil ca cei mici sa aiba nevoie de mai mult timp pentru a se acomoda cu aceste schimbari.

Aceasta posibilitate este foarte frustranta si produce multa anxietate pentru parinti. Decat sa-i asculte pe copii cum plang multi parinti sunt tentati sa-i legene, sa-i ia din patut sau sa le ofere suzeta. Acest lucru va amana procesul de reinvatare si copiii nu vor reusi sa adoarma singuri iar aceste probleme de somn nu vor disparea.

Metode pentru copiii mai mari

Desensibilizarea

Uneori la varste mai mari copiii nu pot adormi deorece sunt infricosati - apar fricile nocturne, un alt tip de probleme de somn. Daca pana acum va intindeati alaturi de copii pentru a-i ajuta sa adoarma si acum a-ti hotarat ca este timpul pentru o schimbare, urmatoarea metoda va vajuta cu siguranta. Pentru un efect cat mai bun este necesar sa o utilizati constant atat in somnul de zi cat si in timpul trezirilor din somn de peste noapte.

Explicati copiilor ca veti sta pe un scaun langa pat (mai bine decat pe sau in pat) pana cand ei vor adormi. Dupa cateva nopti mutati scaunul mai aproape de usa decat de pat. In mod gradat (de-a lungul catorva nopti) veti muta scaunul din ce in ce mai aproape de usa. Eventual scaunul poate fi mutat si dincolo de usa. Usa va sta deschisa pentru copiii care nu se dau jos din pat. Pentru cei care nu stau in pat tehnica usii inchise va functiona.

In functie de fiecare copil si de durata de acomodare la o metoda anterioara dureaza intre 1-3 saptamani pentru a depasi aceste probleme si a reinvata copiii sa adoarma singuri. Acest proces poate fi grabit printr-un program de recompensare pozitiva - se folosesc mici recompense materiale pentru a intari comportamentul urmarit, in acest caz acela de a adormi fara ajutorul parintilor.

2. Mancatul/bautul in timpul noptii

" Copilului meu i se face foame in timpul noptii. Am senzatia ca mananca sau bea toata nopatea. Sunt epuizata."

O astfel de plangere din partea parintilor ne semnaleaza faptul ca exista probleme manifestate prin tulburari de mancat excesiv in timpul noptii. Aceste probleme se intalnesc adesea in cazul bebelusilor si al copiiilor mici. "In exces" poate insemna cateva episoade de mancat de-a lungul noptii atunci cand copiii au doar cateva luni sau chiar o singura data pe noapte dupa varsta de 6-7 luni.

Copiii carora li se face foame in timpul noptii se trezesc mai des si nu reusesc sa readoarma in lipsa hranei. Daca au fost obisnuiti sa primeasca mancare de cateva ori pe noapte se vor trezi la orele de masa fara o nevoie reala de alimentatie sau altfel spus aceste probleme se manifesta prin crearea unui reflex.

Atunci cand copiii in varsta de 5-6 luni beau mai mult de 200-230ml/nopate ei vor primi mai multe fluide decat au nevoie. Acelasi lucru este valabil pentru copiii alaptati care primesc san mai mult de 2ori/noapte sau pentru mai mult de 2-3 min la un alaptat. O metoda rapida de a verifica daca copiii primesc prea multe lichide este verificarea pampersului - daca acesta este plin atunci cand copiii se trezesc nopatea din somn atunci vorbim de o astfel de tulburare.

Pentru a scapa copiii de acest obicei si a rezolva aceste probleme incepeti sa reduceti gradual numarul si frecventa episoadelor de masa. Aceasta tehnica functioneaza mai bine decat daca incetati brusc hranirea copiilor. In cazul sugarilor care manaca inca la fiecare ora parintii ar trebui sa creasca acest interval la minim 2 ore in prima noapte, apoi la 2 ½ ore in a doua noapte pana cand alaptatul noaptea va fi eliminat. Acest proces poate dura 1-2 saptamani. Daca copiii primesc biberon puteti incerca sa scadeti gradat cantitatea de lapte oferita cu aprox 30 ml/noapte.

3. Probleme legate de setarea limitelor

Aceste probleme apar in mod obisnuit dupa varsta de 2 ani. Atunci cand copiii refuza sa mearga la culcare, sa stea in pat sau incearca sa va impiedice sa parasiti camera. Problemele legate de setarea limitelor pot sa apara sera la culcare, in timpul zilei sau atunci cand copiii se trezesc noaptea.

Parintii trebuie sa inteleaga ca este responsabilitatea lor sa respecte ora de culcare chiar daca copiii nu sunt de accord, par activi sau agitati. Copiii sunt foarte creativi in cererile lor - " inca o imbratisare, un servetel, un pahar de apa, lumina aprinsa, a uitat sa va comunice ceva foarte important.." - si este dificil sa diferentiati o nevoie reala de o simpla tactica de amanare. O abordare ferma si consistenta a acetor amanari va va ajuta sa nu intariti aceste comortamente si sa evitati aceste probleme. Parintii trebuie sa puna copiilor limite ferme, bine definite.

Pentru acei copii care dorm in pat (si nu intr-un patut) problema de somn se complica datorita faptului ca cei mici vor cobori din pat in repetate randuri si vor veni dupa dvs. In acest caz inchideti usa pana cand sunteti siguri ca copiii vor ramane in camera lor. Ii anuntati pe copii ca veti deschide cu siguranta usa din nou atunci cand vor inceta sa mai iasa din camera.

Evitati sa intrati in camera pentru a consola copiii dar puteti sa le vorbiti prin usa inchisa cu o voce calma la intervale regulate de timp. Aceste intervale trebuie crescute progresiv. Uneori copii adorm chiar pe podea langa usa in timpul acestui proces de invatare.

Este de preferat sa folositi un gard/poarta atunci cand copiii sunt mai mici si nu poat sari peste ea. In acest caz nu stati in raza vizuala a copiilor. Pentru copiii mai mari avertismentul ca veti inchide usa ii poate motiva sa ramana in pat. Cand folositi metoda cu usa, intervalele de timp sunt mici, cateva secunde la inceput, apoi se creste lent pana la 1-3 minute. Scopul acestei metode este de a invata copiii o noua cale de a adormi si nu ne dorim sa-i speriem, ceea ce ar putea duce la alte probleme de somn.

Este important ca parintii sa creada si sa inteleaga care este utiltatea setarii acestor limite. Poarta sau usa inchisa se vor folosi pentru copiii care nu stau in pat. Un sistem de recompensare va poate de asemena ajuta. Pentru a mentine o rutina adecvata ets enevoie sa discutati cu bona sau bunicii pentru a va asigura ca toti adultii respecta aceste reguli.

Cateva sfaturi pentru promovarea unui somn sanatos al copilului

  • Urmati o rutina de somn consitenta
  • Stabiliti un timp de relaxare inainte de culcare
  • Nu incercati sa substituiti inainte de somn prezenta dvs. cu televizorul
  • Evitati sa adormiti copiii in timpul meselor (alaptat sau hranit cu biberonul), leganatului, tinutului in brate
  • Evitati sa dati copiilor mancare si bauturi care contin cofeina (ciocolata, sucuri etc) sau alte alte medicamente stimulante inainte de culcare
  • Este important sa intelegeti ca cele mai multe probleme de somn ale copiilor nu reflecta o calitate slaba a parentingului si nu sunt datorate unor afectiuni grave fizice sau psihice ale copiilor