Frica de intuneric

Cum ne ajutam copiii sa depaseasca temerile legate de ora somnului

Somn la copii - Frica de intunericEste firesc pentru copiii mici sa le fie frica de intuneric si de mersul la culcare noaptea. Majoritatea copiilor traiesc la un moment dat in timpul copilariei diferite frici legate de noapte. Daca frica de intuneric sau de mersul la culcare ii impiedica pe copii sa adoarma sau le tulbura somnul pe timpul noptii, puteti avea in vedere cateva dintre urmatoarele recomandari pentru a reduce temerile copiilor legate de ora de culcare sau de perioada noptii si a-i ajuta sa doarma mai bine:

1) Este important sa intelegeti de ce anume se tem copiii, de ce anume le este frica. Acordati-le ocazia sa va spuna ce anume le provoaca frica la ora de culcare. Nu fortati insa copiii sa vorbeasca despre temerile lor daca nu sunt pregatiti. Natura temerilor copiilor este diferita de-a lungul dezvoltarii lor. Pentru copii nu este un fapt neobisnuit sa nu poata face diferenta intre ceea ce este real si ceea ce este imaginar. Nu respingeti sau nu faceti niciodata haz de temerile copiilor. O temere care poate parea nejustificata pentru un adult poate fi foarte reala pentru un copil.

2) Odata ce ati inteles natura temerilor copiilor dumneavoastra, este foarte important sa nu le sustineti sau sa le alimentati. De exemplu, daca le este frica de monstri, nu scoateti spray-ul sau matura impotriva monstrilor pentru alungarea acestora. Aceste actiuni tind sa determine copiii sa traiasca cu impresia ca si dumneavoastra credeti in obiectul imaginat. Poate fi util pentru copii sa exploreze temerile in siguranta zilei. Fiti atenti sa nu stabiliti ritualuri de "indepartare a monstrilor din camera". Aceste tentative de linistire a copiilor pot in mod neintentionat sa creeze o situatie in care amanati ora de culcare si oferiti distractie copiilor in loc sa le oferiti liniste.

3) Copiilor le poate fi de folos sa aiba un obiect de siguranta (e.g. o patura speciala, o jucarie, un animal de jucarie) pe care il pot tine pe parcursul noptii pentru a-i ajuta sa se simta mai relaxati la ora de culcare.

4) O lumina de veghe poate fi utila pentru a crea siguranta pe timpul noptii chiar daca copiilor nu le este frica de intuneric. Atata timp cat nu dauneaza procesului de adormire, este potrivit sa tineti apinsa o lumina slaba la ora culcarii. Puteti lasa usa deschisa la camera copiilor - acest lucru poate crea de asemenea un sentiment de confort care poate atenua frica asociata cu separarea de parinti la ora de culcare.

5) Un animal de companie (preferabil unul care nu doarme in pat; un acvariu cu pesti este o optiune foarte buna) poate oferi de asemenea siguranta noaptea si poate reduce frica legata de aceasta. Uneori impartirea dormitorului cu un frate/o sora mai mare poate ajuta la reducerea senzatiei de frica atat timp cat copiii nu deranjeaza somnul unul celuilalt.

6) Nu permiteti copiilor dumneavoastra sa fie expusi la emisiuni de televiziune, filme sau carti de povesti cu continut de groaza care le pot accentua frica legata de somnul de noapte.

7) Este important pentru copii sa beneficieze de experiente pe parcursul zilei care servesc la construirea increderii de sine. Daca se simt increzatori pe parcursul zilei acest lucru ii va ajuta de asemenea la siguranta pe timpul noptii. In functie de varsta copiilor si de cat de bine pot vorbi despre temerile lor, le puteti oferi optiunea de a va povesti experientele infricosatoare si ce anume ii poate ajuta sa devina mai putin infricosati pe timpul noptii.

8) Cand copiii se despart cu greu de dumneavoastra dupa ce au fost bagati in pat, sau daca va striga de frica imediat dupa ora de culcare, intoarceti-va si intrebati-i ce s-a intamplat. Ii puteti linisti cu afirmatii care le transmit siguranta. De exemplu, puteti spune "Esti in regula, noi suntem aici pentru a ne asigura ca esti in siguranta. Nu ai de ce sa-ti fie frica. Vom avea grija sa nu te deranjeze nimic astfel incat sa poti dormi confortabil in patul tau toata noaptea."

9) Nu va incurajati copiii sa se scoale din pat. Scopul este sa-i ajutati sa-si depaseasca frica. Daca vor putea sa ramana in pat si sa realizeze faptul ca totul este in regula, vor invata sa aibe incredere ca patul lor este un loc sigur. Daca lasati copiii sa se ridice din pat si sa vina in camera dumneavoastra sau in camera cu alti membrii ai familiei care sunt treji, este posibil sa-si insuseasca ideea ca propria lor camera nu reprezinta un loc sigur. Este mai bine sa va insotiti copiii in camera lor pentru a-i linisti decat sa-i lasati sa-si paraseasca dormitorul.

10) Cand copiii sunt extrem de speriati si considerati ca nu pot suporta sa fie singuri in camera, este in regula sa ramaneti ocazional langa pat pana ce adoarm. Nu este recomandabil ca acest lucru sa se intample prea des sau chiar doua nopti consecutiv, intrucat copiii pot deveni dependenti de prezenta dumneavoastra. Daca sunt ingrijorati in legatura cu a fi lasati singuri, le puteti spune ca veti veni periodic sa vedeti ce fac. Incepeti prin a veni si a-i linisti peste 5 minute, apoi peste 10 minute, apoi peste 15 minute, apoi peste 20 minute pana cand adoarm. Atentie sa nu petreceti prea mult timp la aceste vizite.

11) Daca copiii se trezesc in timpul noptii si le este frica sa adoarma din nou pentru ca sunt speriati, mergeti si asigurati-i in cateva cuvinte ca sunt in siguranta si ca sunteti acolo pentru a va convinge ca totul este in regula. Daca se scoala din pat in timpul noptii si vin in dormitorul dumneavoastra, duceti-i inapoi in pat si asigurati-i ca este in regula. Este foarte important sa nu luati copiii din patul lor; este esential sa invete ca acesta este un loc sigur si confortabil.

12) Daca problemele copiilor la ora de culcare si pe timpul noptii persista in ciuda eforturilor de implementare a recomandarilor anterioare, e posibil ca ei sa fi devenit dependenti de atentia dumneavoastra. Daca ati ajuns in acest punct, este posibil sa fie nevoie a va intensifica eforturile de fermitate si consecventa la ora de culcare asigurand in acelasi timp sprijin copiilor si reasigurandu-i ca patul lor este un loc sigur.

13) Daca frica si nelinistea copiilor legate de ora somnului continua, sunt severe sau sunt de asemenea prezente in timpul zilei, ar trebui sa va ganditi la o evaluare psihologica de specialitate a copiilor pentru identificarea si tratamentul anxietatii.