Jet lag

Somn la copii - Jet lag - o problema care apare la schimbarile de zone cu fus orar diferitJET LAG reprezinta o problema frecventa care apare in special la schimbarile rapide de zone cu fus orar diferit. Rezulta dintr-o desincronizare intre ritmurile circadiene si mediul exterior.

Poate aparea la orice varsta iar simptomele includ in general indispozitie, somnolenta pe parcursul zilei, dificultati de somn, performanta scazuta si tulburari gastrointestinale.

Severitatea si capacitatea de adaptare sunt influentate de 3 factori:

  • directia de calatorie
  • numarul de zone cu diferente de fus orar traversate
  • sensibilitatea individuala

Calatoria spre est necesita decalarea in avans a ritmurilor si provoaca in general dificultate in a adormi la ora corecta; calatoria spre vest necesita decalarea in urma a ritmurilor si provoaca dificultate in mentinerea somnului.

Dupa traversarea a catorva zone de timp sistemul circadian endogen ramane aliniat la zona de timp de la origine. Deoarece procesul de ajustare al sistemului circadian este lent necesitand în medie 60 de minute de ajustare de faza per zi dupa o devansare de faza (cum este în zborurile spre est) si 90 de minute pe zi pentru o întarziere de faza (cum se întampla în zborurile spre vest) simptomele pot dura cateva zile dupa zbor.

Simptomele de jet lag apar cel mai adesea asociate si legate de deprivarea de somn si persista mai mult pentru zborurile spre est. Adaptarea functiilor fiziologice dureaza de la 8 zile în sus. Cei care calatoresc rutinier (personalul de bord, diplomatii, membrii corporatiilor multinationale) au simptome care se cronicizeaza (tulburari ale somnului, oboseala in timpul zilei, iritabilitate , scaderea performantei). Pentru majoritatea însa aceste deplasari aduc mici incoveniente cu simptome discrete care apar în a 3-a zi dupa calatorie .

In functie de gradul de deprivare de somn somnul poate fi bun din punct de vedere subiectiv în prima noapte dupa sosire cu deteriore în a 2-a si posibil în a 3-a zi. Apoi pot fi alternante noptile bune si rele de somn timp de înca o saptamana.

Exista mai multe contramasuri pentru ameliorarea simptomelor. Acestea includ:

  • o planificare riguroasa a calatoriei
  • aranjarea opririi la destinatie ca sa fie confortabila
  • bautul din plin al lichidelor ( apa sau suc de fructe mai repede decat ceai sau cafea) si consumul de mere pe perioada deplasarii iar la destinatie un dus si un somn scurt)
  • imbracaminte lejera pe timpul zborului

Cel mai important sfat la capitolul profilaxie ramane cel legat de respectarea perioadelor alternante de zi si noapte. Astfel daca se zboara spre vest trebuie ca individul sa stea treaz cand este lumina la destinatie si sa încerce sa doarma cand apare înserarea pe cand într-un zbor spre est trebuie sa ramana treaz, sa evite somnul prelungit dimineata si sa se stea afara cat mai mult posibil seara. Alte mesaje cheie sunt legate de:

  • mese care trebuie sa fie usoare si sa corespunda orelor de masa
  • realizarea de exercitii comfortabile
  • vizitarea locurilor favorite la momentele cand tentatia este de a prelungi somnul de dimineata